Uchwała Nr 34/2003 z 30 X 2003r. |
Uchwała Nr 34/03
§ 1 1 Odrzuca się w całości zarzut z dnia 11,08.2003r, wniesiony przez Panią Władysławę Krueger, zam. 41-219 Sosnowiec, ul. Bohaterów Monte Cassino 22/8, właścicielkę działki nr ewidencyjny 516, położonej w sołectwie Stopnica, dotyczący braku akceptacji projektowanej zmiany w miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego gminy Stopnica. 2. Odrzucenie zarzutu uzasadnia się następująco: Podstawowym celem niniejszej zmiany planu było umożliwienie lokalizacji na przedmiotowym terenie miejsca obsługi transportu samochodowego i ruchu turystycznego, składającego się ze stacji paliw płynnych i gazowych, budynku obsługi podróżnych, motelu, gastronomii, handlu, parkingów i zieleni izolacyjnej wraz z niezbędna infrastrukturą techniczną. Przedmiotowa stacja paliw wraz z urządzeniami towarzyszącymi, zlokalizowana została w znacznej odległości od terenów zabudowanych i stanowiących potencjalne tereny budowlane; w bezpośrednim sąsiedztwie działek stanowiących przedmiot zmiany planu znajdują się grunty orne i użytki oraz drogi: krajowa nr 73 i wojewódzka Nr 757. Działka stanowiąca własność wnoszącej zarzut znajduje się w odległości Określone w ustaleniach, zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Stopnica - "Stopnica 1", na obszarze gminy Stopnica, warunki lokalizacyjne, gwarantują lokalizację wszelkich obiektów o uciążliwości ograniczonej do granic działek, na których będzie zlokalizowana; spełniających wysokie wymagania mające na celu ochronę środowiska przyrodniczego. Budowa i właściwa eksploatacja inwestycji nie powinna spowodować żadnych uciążliwości dla najbliższego otoczenia. Wynika to z ustaleń zmiany planu stanowiących warunek przedmiotowej lokalizacji: "3.W projekcie budowlanym obiektów miejsca obsługi podróżnych należy zastosować nowoczesne, dostępne rozwiązania techniczne , technologiczne i "9.Ze względu na sąsiedztwo północnej części przedmiotowego terenu z terenami zabudowy zagrodowej, w pasie terenu sąsiadującego z terenami zabudowy zagrodowej należy lokalizować obiekty nie powodujące zwiększenia poziomu hałasu w środowisku powyżej dopuszczalnego poziomu, określonego jak dla terenów zabudowy zagrodowej. 10.W zagospodarowaniu działek należy uwzględnić potrzebę zastosowania zieleni izolacyjno - dekoracyjnej rodzimego pochodzenia, w celu poprawienia walorów krajobrazowych i sanitarnych, na obrzeżu inwestycji oraz wewnątrz terenu jako izolację pomiędzy częściami o zróżnicowanym charakterze. W granicach ograniczeń lokalizacyjnych spowodowanych istniejącą infrastrukturą techniczną należy przewidzieć lokalizację zieleni niskiej." Przy założeniu rygorystycznego przestrzegania ustaleń planu przy lokalizacji inwestycji oraz monitoringu i eksploatacji stacji paliw, wnioskowana lokalizacja nie spowoduje negatywnego wpływu na kontynuowanie obecnego użytkowania nieruchomości zlokalizowanych w jej sąsiedztwie. Ustalenia zmiany planu zostały pozytywnie ocenione w ".Prognozie skutków wpływu ustaleń zmiany planu na środowisko", wykonanej przez Biuro Geologiczno-Fizjograficzne GEO-F1Z w Kielcach, jako zgodne z wymogami ochrony środowiska, określonymi w aktualnych przepisach prawnych. Skutki prawne uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego reguluje ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym m.in. art. 36 stanowi: "jeżeli, w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego zmiany korzystanie z nieruchomości lub jej części, w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem, stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać od gminy: odszkodowania za poniesiona rzeczywistą szkodę albo wykupienia nieruchomości lub jej części, albo zamiany nieruchomości na inną". Podejmując uchwałę o podjęciu opracowania zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w/w terenu, w trybie art.12 ust.1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, Rada Gminy w Stopnicy działała zgodnie z zakresem zadań własnych oraz kompetencjami gminy określonymi m.in. w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Biorąc pod uwagę fakt, że gmina, prowadząc procedurę sporządzania zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działa zgodnie z obowiązującym prawem, w granicach przysługujących gminie - na podstawie art.4 ust.1 wyżej powołanej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym - władztwa planistycznego, w ramach którego rada gminy ustalając przeznaczenie i zasady zagospodarowania terenów położonych na obszarze gminy, może naruszyć prawem chroniony interes wnoszącego zarzut. W takim przypadku; gmina nie ma obowiązku uwzględnienia złożonego do projektu planu zarzutu. Obowiązek taki powstaje, gdy naruszony zostanie przepis prawa materialnego. Korzystając z uprawnień wynikających z art. 24 ust.3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym odrzuca się w całości zgłoszony zarzut. § 2 Uchwałę, w części dotyczącej nieuwzględnienia wniesionych zarzutów, wnoszący mogą zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego Oddział Zamiejscowy w Krakowie, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. § 3 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy. § 4 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. |
Urząd Miasta i Gminy Stopnica |