Protokół Nr XVIII/2004

Wersja do druku

z sesji Rady Gminy w Stopnicy odbytej w dniu 23 listopada 2004 roku.

W sesji udział wzięli:
radni w liczbie 14 na stan 15 wg listy obecności,
sołtysi wg listy obecności,
Komendant Komisariatu Policji w Stopnicy Jarosław Żak,
Wójt Gminy Ryszard Zych,
Zastępca Wójta Gminy Jan Stachurski,
Sekretarz Gminy Anna Godowska,
Skarbnik Gminy Barbara Sikorska-Judasz,
radca prawny Wojciech Zręda,
Kierownik Referatu Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Helena Rokita.
Otwarcie sesji nastąpiło o godz.9.00 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy.
Porządek obrad:
1.Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
4.Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami Rady Gminy i przegłosowanie.
5.Informacja o realizacji uchwal Rady gminy podjętych na sesji w dniu 5 listopada 2004 r.
6.Interpelacje i zapytania radnych.
7.Podjęcie uchwał w sprawie:
a)wyboru Banku do obsługi budżetu Gminy,
b)zmian w budżecie gminy na 2004 rok.
8.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
9.Wolne wnioski i zapytania.
10.Zamknięcie sesji Rady Gminy.

Przebieg obrad:
Ad.1. Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Tułak dokonał otwarcia XVIII sesji Rady Gminy, powitał przybyłych na sesję. Stwierdził prawomocność do podejmowania uchwał.
Ad.2. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad po czym otworzył dyskusję. Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych.
Ad.3. Protokół z poprzedniej sesji Rady Gminy został wyłożony do wglądu w sali konferencyjnej Urzędu Gminy. Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad jego treścią. Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania.Za przyjęciem protokółu głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Ad.4.5. Wójt Gminy Ryszard Zych złożył sprawozdanie z działalności Wójta w okresie między sesjami Rady Gminy oraz informację o realizacji uchwał Rady Gminy podjętych na sesji w dniu 5 listopada 2004 roku.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad treścią sprawozdania.
W dyskusji głos zabrali:
radny Krzysztof Zych odnosząc się do informacji z realizacji uchwał a szczególnie do zapisu dotyczącego przeniesienia środków w kwocie 35.800 zł na zakup energii oraz konserwację lamp oświetleniowych zapytał gdzie w ramach tych środków wykonano lampy uliczne?. Radny Zych przypomniał, że zgłaszał wniosek o wymianę lamp ulicznych w miejscowości Topola co do obecnej chwili nie zostało wykonane.
W nawiązaniu do powyższej wypowiedzi Skarbnik Gminy Barbara Sikorska- Judasz poinformowała, że zapisane środki w uchwale podjętej na poprzedniej sesji Rady Gminy w kwocie 35.800 zł. zostały przeznaczone na zapłatę za zużytą energię.
Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 14 radnych.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad informacją z realizacji uchwał Rady Gminy podjętych na sesji w dniu 5 listopada 2004r. Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem informacji głosowało 14 radnych. Sprawozdanie oraz informacja stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
Ad. 6 Interpelacje i zapytania radnych
- radny Józef Fiutko zapytał jak ostatecznie zostanie rozstrzygnięty wniosek w sprawie zakupu leków dla potrzeb szkolnego gabinetu stomatologicznego, następnie przypomniał, że zgłaszał do remontu budynek świetlicy wiejskiej w Klępiu Górnym a w związku z tym, że planowany jest remont kilku świetlic zapytał w jakiej kolejności je zapisano? Następnie poruszył problem remontu przystanku PKS w Nowej Wsi który w znacznym stopniu został uszkodzony.
- Radny Romuald Kopiński poruszył problem remontu linii energetycznej w Stopnicy ul. Mickiewicza.
- radny Czesław Sztuk zapytał ile przywieziono tłucznia, ile zostało do przywiezienia i na które drogi, następnie zapytał czy na wybór inspektora nadzoru na budowę kanalizacji odbył się przetarg, czy też zlecono z wolnej ręki i dlaczego ustalono tak dużą kwotę?
- radny Czesław Zych poruszył problem remontu Domu Nauczyciela w Stopnicy, wnioskując o podjęcie działań mających na celu przyspieszenie prac remontowych (wymiana dachu) z uwagi na pogarszające się warunki atmosferyczne, oraz fakt iż w budynku tym mieszka nauczyciel.
- radny Krzysztof Zych zapytał czy w roku bieżącym zostanie dowieziony tłuczeń na drogi w miejscowości Podlasek?
- radny Grzegorz Rokosz zapytał w jakim terminie można zgłaszać do budżetu gminy na 2005rok wnioski dotyczące inwestycji drogowych?
Ad 7. Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad projektem uchwały w sprawie wyboru banku do obsługi budżetu Gminy, następnie udzielił głosu Pani Helenie Rokita- Przewodniczącej Komisji Przetargowej, która zapoznała zebranych z treścią protokółu sporządzonego przez Komisję na okoliczność rozpatrzenia ofert. Protokół Komisji Przetargowej stanowi załącznik do niniejszego protokółu . Z treści protokółu wynika, że Komisja Przetargowa proponuje do obsługi budżetu gminy Bank Spółdzielczy w Stopnicy.
Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały. Za przyjęciem uchwały w sprawie wyboru Banku Spółdzielczego w Stopnicy do obsługi budżetu gminy głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu .
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad kolejnym projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004r. Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
Podjęte przez Radę Gminy uchwały stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Ad 8. Odpowiadając na interpelacje i zapytania radnych Wójt Gminy poinformował:
w zakresie modernizacji lamp oświetlenia ulicznego w miejscowości Topola, poinformował, iż remont starego oświetlenia leży w gestii zakładu energetycznego, który jako właściciel winien wymienić stare lampy na nowe w ramach przekazywanych przez gminę środków na konserwację.
remont przystanku w Nowej Wsi. W związku z tym, że zniszczeniu uległ również przystanek w miejscowości Dziesławice Wójt Gminy poinformował, że pracownik Urzędu Gminy rozpozna sytuację w terenie, po czy zwrócił się do radnych o wyrażenie opinii w sprawie przekazania dla tych miejscowości dwóch wiat przystankowych które składowane są na magazynie a przeznaczone były do miejscowości Mietel i Podlasek gdzie do tej chwili nie uzyskano pozwolenia na ich zamontowanie. Dla tych miejscowości zostaną zakupione nowe wiaty w ramach budżetu gminy na 2005 rok.
radny Krzysztof Zych zgłosił sprzeciw w sprawie zmiany miejsca zamontowania wiat, zdaniem radnego koniecznym jest ustawienie wiaty przystankowej w miejscowości Podlasek, ponieważ z przystanku tego korzystają również mieszkańcy Topoli.
radny Romuald Kopiński zaapelował do radnych aby nie przejmowali od pracowników Urzędu Gminy kompetencji w załatwieniu pewnych spraw.
Odpowiadając na kolejne pytania Wójt Gminy poinformował:
w sprawie remontu linii energetycznej odbiorcy energii winni wystąpić z pismem do Zakładu Energetycznego w celu usunięcia awarii. Po otrzymaniu zgłoszenia Zakład winien wykonać usługę w ramach środków przekazanych przez gminę na konserwację linii.
informację dotyczącą ilości przewiezionego tłucznia przygotowuje inspektor do spraw drogowych Mirosław Siekierski. Z informacją w przedmiotowej sprawie radni zostaną zapoznani.
w zakresie remontu świetlic wiejskich odpowiedzi udzieliła Kierownik Referatu Budownictwa mgr inż. Helena Rokita informując, że na rok 2005 ujęto do remontu cztery świetlice wiejskie w miejscowościach: Suchowola, Jastrzębiec, Klępie Górne, Czyżów. Wstępnie oceniono, że koszt remontu wynosił będzie 167.000 zł. przy czym istnieje możliwość dofinansowania wymienionego zadania z sektorowego programu operacyjnego ,,Priorytet Obszary Wiejskie” w wysokości 80% wartości zadania tj. 133.600 zł. Obecnie trwają przygotowania dokumentacji, jeżeli priorytet będzie aktywny będą wzory wniosków, wówczas gmina wystąpi o dofinansowanie.
w zakresie wyboru inspektora nadzoru mgr inż. Helena Rokita poinformowała, że budowa kanalizacji to trzy odrębne zadania i na każde zadanie wybierano inspektora nadzoru. Nie miała zastosowania ustawa o zamówieniach publicznych ponieważ kwoty te nie przekraczają równowartości 6000 EURO. W związku z tym, że jest to nadzór kompleksowy gdzie występują również sprawy elektryki, inspektora nadzoru pełnią dwie osoby. Wynagrodzenie za pełnienie nadzoru nad budową kanalizacji w miejscowości Falęcin Nowy wynosi 11.810,21 zł. (netto), w Klępiu Dolnym wynosi 17.103,70 zł. (netto).
w zakresie remontu Domu Nauczyciela w Stopnicy mgr inż. Helena Rokita poinformował, że z wykonawcą powyższego zadania prowadzone są rozmowy oraz korespondencja w zakresie przyspieszenia prac remontowych dachu. W przypadku szkód powstałych na skutek opóźnienia prac, kosztami ich usunięcia zostanie obciążony wykonawca.
w zakresie zakupu leków dla szkolnego gabinetu stomatologicznego radca prawny mgr Wojciech Zręda poinformował, że Rada Gminy może podejmować decyzje w zakresie wspierania pewnych działań w ochronie zdrowia, do czego zaliczyć można również zakup leków dla szkolnego gabinetu stomatologicznego. Na poprzedniej sesji radni nie wnieśli zastrzeżeń do treści złożonego wniosku o dofinansowanie przyjmując informację Wójta Gminy, iż zgodnie z przepisami prawa Dyrektor Szkoły zakupi i przekaże wskazane przez lekarza stomatologa materiały. Tak więc zdaniem radcy prawnego zakupione przez Dyrektora Szkoły materiały należy wliczyć w koszt działalności placówki a Dyrektor winien z lekarzem zawrzeć porozumienie zawierające sposób rozliczenia z przekazanych materiałów.
radny Romuald Kopiński- zdaniem radnego nie zainteresowany sprawą lekarz stomatolog winien wskazać ile i jakie materiały należałoby zakupić dla potrzeb szkolnego gabinetu stomatologicznego.
Wójt Gminy poinformował, że oprócz złożonego wniosku, nie zgłosił się lekarz stomatolog w celu szczegółowego omówienia wniosku pod kątem zakupu niezbędnych leków dla potrzeb szkolnego gabinetu stomatologicznego, niemniej jednak Dyrektor Szkoły dysponuje budżetem szkoły w ramach którego zgodnie z przepisami prawa może pokryć koszty zakupu leków.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do radnych o zamknięcie dyskusji na temat zakupu materiałów dla szkolnego gabinetu stomatologicznego. Dyrektor w ramach środków budżetu szkoły pokryje koszty zakupu materiałów przedstawiając rozliczenie Wójtowi Gminy.
radny Krzysztof Zych zapytał czy w roku bieżącym zostanie przeprowadzony remont drogi w miejscowości Prusy oraz utwardzenie poboczy przy drogach w miejscowości Smogorzów
w zakresie inwestycji drogowych Wójt Gminy poinformował, że można już zgłaszać planowane do modernizacji odcinki dróg, przyjmując w pierwszej kolejności remonty dróg prowadzących do zabudowań. Odpowiedź na wniosek dotyczący modernizacji dróg w miejscowościach: Podlasek, Prusy nastąpi z chwilą przedstawienia rozliczenia z zakupionego kruszywa. Natomiast sprawa utwardzenia poboczy przy drogach łączących się z drogą krajową w miejscowości Smogorzów, była omawiana na poprzedniej sesji Rady Gminy. Przypomniał, że wykonanie powyższego uzależnione jest od uzyskania pozwolenia na prowadzenie prac w pasie drogowym drogi krajowej, ponadto szereg nieprawidłowości zostanie jeszcze usunięte w ramach zgłoszonych usterek.
radny Czesław Sztuk ponownie zwrócił się do Wójta Gminy o przedstawienie rozliczenia z przewiezionego tłucznia.
W związku z tym, że rozliczenie nie zostało przygotowane przez pracownika Urzędu Gminy, Przewodniczący Rady Gminy zaproponował aby termin przedłożenia informacji w powyższej sprawie ustalić na dzień 25.11.2004 (czwartek).
Radca prawny mgr Wojciech Zręda wyjaśnił, że zgodnie z przepisami statutu, odpowiedzi na interpelacje Wójt Gminy winien udzielić najpóźniej na następnej sesji Rady Gminy.
Ad 9. Wolne wnioski i zapytania.
radny Stanisław Kozera poinformował, że wystąpił do Zakładu Energetycznego w Busku- Zdroju o wymianę lamp oświetlenia ulicznego ze starych na nowe, lecz uzyskał odpowiedź, że wymiana lamp nie leży w kompetencji Zakładu.
Przewodniczący Rady Gminy zapoznał radnych z wezwaniem Ogólnopolskiego Wielobranżowego Przedsiębiorstwa ,,AMBUD” Spółka z o. o. 26-070 Pionki, ul. Kolejowa 63 reprezentowanego przez radcę prawnego Michała Sobotę, Biuro ,,Profit” 25-310 Kielce, ul. Kościuszki 11 w sprawie uchylenia uchwały Nr XIII/25/04 Rady Gminy w Stopnicy w sprawie zmiany zasad usytuowania na terenie gminy Stopnica miejsc sprzedaży napojów alkoholowych. Po zapoznaniu radnych z treścią wezwania sprawę przekazano Wójtowi Gminy w celu przygotowania stosownych wniosków.
radny Czesław Zych poinformował, że prawdopodobnie mieszkańcy Stopnicy spożywają wodę zakażoną bakterią coli.
W odpowiedzi na pytanie radnego Wójt Gminy poinformował, że bakterie coli wykryto przy odbiorze budynku ,,Domu Towarowego” w Stopnicy gdzie przyczyną powstania bakterii była być może stara instalacja wodociągowa wewnątrz budynku, ujęcie wody w Wolicy było badane przez służby SANEPID-u, lecz z uwagi na pozytywne wyniki, nie zostało zamknięte. Zwrócił uwagę, że ujęcie wody w Wolicy obsługujące 20 sołectw, z racji ukształtowania terenu ujęcie wody również jest zagrożone przedostającymi się nieczystościami, aby temu zapobiec należy opracować strefę ochrony ujęcia ze wskazaniem usunięcia źle zabezpieczonych nieczystości jak np. gnojowników. Zaapelował do radnych i sołtysów o przekazanie informacji mieszkańcom gminy, iż istnieje możliwość dofinansowania ze środków unijnych remontów czy budowy gnojowników.
radny Romuald Kopiński przypomniał, że na terenie Stopnicy istnieją jeszcze stare przyłącza wodociągowe, które również mogą być przyczyną powstawania zanieczyszczeń. Zwrócił uwagę aby w okolicach ujęcia wprowadzić strefę ochronną z całkowitym zakazem wylewania w te miejsca gnojowicy.
Ad.10. Z uwagi na brak dalszej dyskusji Przewodniczący Rady Gminy podziękował za wzięcie udziału w sesji po czym uznał sesję za zakończoną.

Zakończenie sesji nastąpiło o godz. 11.15

Protokolant:

Zofia Marzec

Statystyki bieżącej stronyWyświetleń: 1817

Wprowadził(a) do systemu: Mariusz Szcześniak, data: 2004-12-08 10:17:06
Opublikował(a): Mariusz Szcześniak, data publikacji: 2004-12-08 10:21:37
Ostatnia zmiana: Mariusz Szcześniak, data: 2005-01-25 08:23:47
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony