Protokół Nr IV/07

Wersja do druku

Protokół Nr IV/07

z sesji Rady Gminy w Stopnicy odbytej w dniu 13 lutego 2007r.

W sesji udział wzięli:
- radni w liczbie 15 na stan 15,
- sołtysi wg listy obecności,
- Wójt Gminy Ryszard Zych,
- Z-ca Wójta Gminy Jan Stachurski,
- Skarbnik Gminy Barbara Sikorska-Judasz,
- Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w Stopnicy Jan Łukasik,
- Radny Rady Powiatu Teofil Dresel,
- radca prawny Wojciech Zręda,
Otwarcie sesji nastąpiło o godz. 9.00 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy.
Tematyka sesji:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami Rady Gminy i przegłosowanie.
5. Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy podjętych na sesji w dniu 29 grudnia 2006 r.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
 a) uchwalenia budżetu Gminy Stopnica na 2007 rok.
b) uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Stopnica na lata 2007-2012” oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy,
c) zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Stopnica na 2007 r.,
d) zmiany Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Stopnica na 2007r.
e) zmiany statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Stopnicy,
f) zmiany Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Stopnicy,
g) zmiany Statutu Gminy Stopnica,
h) nadania statutów sołectwom położonym na terenie Gminy Stopnica.
8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
9. Wolne wnioski i zapytania.
10. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Przebieg sesji:
Ad.1. Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Tułak dokonał otwarcia IV sesji Rady Gminy, powitał przybyłych na sesję, stwierdził prawomocność do podejmowania uchwał.
Ad.2. Do przesłanego radnym porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy zgłosił wniosek o uzupełnienie porządku o podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości położonej w Klępiu Górnym po czym odczytał porządek obrad i otworzył dyskusję nad jego ustaleniem.
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek o uzupełnienie porządku obrad o podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości.
Za przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie porządek obrad z uwzględnieniem przyjętego wniosku.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych.
Ad.3. Protokół z poprzedniej sesji Rady Gminy został wyłożony do wglądu w Sali konferencyjnej Urzędu Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad jego treścią.
Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem protokółu głosowało 15 radnych.
Ad.4.5. Wójt Gminy Ryszard Zych złożył sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami Rady Gminy oraz informację o realizacji uchwał Rady Gminy podjętych na sesji w dniu 29 grudnia 2006r.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad treścią sprawozdania.
W dyskusji głos zabrali:
- radny Czesław Sztuk zapytał ile członków liczy nowo powołana komisja przeciwdziałania alkoholowego i kto wchodzi w jej skład. Następnie radny zapytał czy faktycznie 180 m2 placu targowego wydzierżawiono do prowadzenia szkolenia kandydatów na kierowców, ponieważ jego zdaniem jest to zbyt mała powierzchnia do prowadzenia tego rodzaju szkolenia.
- radny Krzysztof Zych zapytał gdzie projektuje się chodnik za kwotę 67.000 zł?
W odpowiedzi na zadane pytania Wójt Gminy zapoznał radnych ze składem osobowym nowo powołanej komisji przeciwdziałania alkoholowego. Następnie poinformował, że plac targowy wydzierżawiono o powierzchni jak podano w sprawozdaniu na wniosek zainteresowanego, jednak jeżeli powstały pewne wątpliwości pracownik Urzędu Gminy dokona sprawdzenia czy faktycznie zainteresowany dzierżawi plac o pow. 180m2.
W odpowiedzi na kolejne pytanie dotyczące budowy chodnika za kwotę 67.000 zł. poinformował, że wykonanie zadania o którym mowa wynika z uchwały Rady Gminy Nr 21/06 podjętej na ubiegłej sesji Rady Gminy w sprawie wydatków budżetu gminy, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.
Z uwagi na brak dalszej dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie przedłożone sprawozdanie. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad przedłożoną informacją z realizacji uchwał Rady Gminy.
Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem informacji głosowało 15 radnych.
Sprawozdanie oraz informacja stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
Ad.6. Interpelacje i zapytania radnych.
- radny Grzegorz Rokosz poruszył problem działalności gabinetu stomatologicznego mieszczącego się w budynku Szkoły Podstawowej w Stopnicy cyt.” Pani dentystka zamiast leczyć dzieciom zęby to zrobiła sobie prywatny gabinet” w dalszej wypowiedzi poinformował, że posiada dowody cyt. „zamiast w pierwszej kolejności przyjmować dzieci to dzieci się odsyła nawet z jednym zębem leczy się ich po pół roku aż wreszcie odsyła się ich do wyrwania już nie przez nią tylko gdzie indziej”. Do sprawdzenia powyższego zdaniem radnego należy wykorzystać monitoring zamieszczony w budynku szkoły na poczekalni.
Ad.7. Przed przystąpieniem do otwarcia dyskusji na temat projektu uchwały budżetowej Przewodniczący Rady Gminy zapoznał radnych z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach na temat projektu budżetu Gminy Stopnica na 2007 rok .
 ( uchwała Nr 90/2007 Składu Orzekającego RIO w Kielcach z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie opinii o przedłożonym projekcie budżetu Gminy Stopnica na 2007 rok.)
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad projektem budżetu gminy na 2007 rok.
W dyskusji głos zabrali:
- radny Krzysztof Zych zwrócił uwagę, że do 15 października radni powinni zgłosić swoje zapotrzebowania do budżetu gminy i na tej podstawie winien być opracowany budżet natomiast do dnia 15 listopada projekt budżetu gminy należało złożyć do RIO a nie 5 grudnia.
- Skarbnik Gminy Barbara Sikorska-Judasz poinformowała, że projekt budżetu gminy na 2007r. został złożony w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w dniu 15 listopada 2007r. zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz przekazany Przewodniczącemu Rady Gminy. Natomiast w dniu 5 grudnia 2006r. RIO w Kielcach wydała opinię na temat projektu budżetu gminy podejmując w tej sprawie stosowną uchwałę.
- Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że od radnego Krzysztofa Zycha wpłynął wniosek dotyczący przeznaczenia w budżecie gminy na 2007r. środków w kwocie 150.000 zł z przeznaczeniem na inwestycje oświetleniowe w Podlasku. Wniosek w przedmiotowej sprawie poparło 9 radnych. Wniosek stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
- radny Grzegorz Rokosz poinformował, że na posiedzeniu Komisji Rady Gminy zgłaszał propozycję zaciągnięcia kredytu ( 800.000 zł) na budowę dróg gminnych ponieważ w przedłożonym projekcie budżetu gminy na drogi zaplanowano kwotę 153.000 zł. Powyższe uzasadnił tym, że w roku bieżącym budowy i remonty dróg nie będą dofinansowane ze środków unijnych dlatego też ich wykonawstwo może być tańsze natomiast w roku przyszłym jeżeli z zewnątrz będzie dofinansowanie tych inwestycji koszt wykonania będzie większy. Ponadto cyt. „jest tu kilku radnych którzy po prostu mogą tylko przychodzić na sesję tak sobie bo nie mają ani żadnych inwestycji nie zostały ujęte żadne potrzeby tych radnych no i mogą tylko przychodzić wziąć pieniądze żeby nie stracić”. Zwrócił uwagę, że bez problemu zaplanowano kredyt na odbudowę zamku w Stopnicy. Zdaniem radnego gdyby na zebraniach przedwyborczych kandydat na radnego opowiedział się za odbudową zamku a nie budową dróg prawdopodobnie jego kandydatura nie została by poparta przez mieszkańców w czasie wyborów.
- radny Cezary Borowiec zwrócił uwagę, że w zakresie dróg na terenie gminy zrobiono wszystko co można było zrobić natomiast inwestycja pod nazwą odbudowa zamku została rozpoczęta z uwagi na możliwość pozyskania środków z zewnątrz ponadto jest to inwestycja która po zakończeniu służyć będzie całej gminie Stopnica a nie tylko samej Stopnicy.
- radny Jan Kowalik zapytał co będzie wykonane w ramach środków zapisanych w dziale 600 – pozostałe wydatki?
- radny Czesław Sztuk zapytał dlaczego w załączniku nr 3 pkt. 14 - projekt budowy świetlicy w Smogorzowie zapisano kwotę 350.000 zł. planowaną do realizacji w terminie do 2008 roku, skoro na posiedzeniach stałych Komisji Rady Gminy ustalono na projektowanie świetlicy kwotę 10.000 zł. W dalszej wypowiedzi poddał pod rozwagę problem przystąpienia do projektowania świetlicy, zdaniem radnego z uwagi na małą ilość dzieci ulegnie likwidacji szkoła której budynek można w przyszłości przeznaczyć na świetlicę wiejską. Budując kolejne budynki należy brać pod uwagę koszty ich eksploatacji. Kończąc wypowiedź zgłosił wniosek o wykreślenie z projektu budżetu pktu. 14 dotyczącego budowy świetlicy w Smogorzowie.
- radny Jerzy Cichoń zwrócił uwagę, że sieć dróg na terenie gminy jest znakomita dlatego też oprócz dróg należy w budżecie gminy wziąć pod uwagę inne zadania jak: powołanie Gminnego Ośrodka Kultury, wyznaczenie miejsc parkingowych na Placu Piłsudskiego w Stopnicy, poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- radny Stanisław Kozera zwrócił uwagę, że problem przystąpienia do budowy świetlicy w Smogorzowie był omawiany na posiedzeniach stałych Komisji Rady Gminy które wyraziły pozytywną opinię w przedmiotowej sprawie. Poinformował, że w sołectwie Smogorzów jest potrzeba wybudowania świetlicy oraz strażnicy ponieważ stary budynek nadaje się do rozbiórki natomiast szkoła to „pałac – zabytek” który nie można zagospodarować na świetlicę czy też strażnicę.
- radny Ryszard Grzegorczyk poparł propozycję radnego Rokosza w sprawie zaciągnięcia kredytu na remonty dróg, po to aby w sołectwach gdzie nie prowadzona jest żadna inwestycja wykonać chociaż zadania w zakresie dróg.
- radny Grzegorz Rokosz zwrócił uwagę, że na terenie gminy jest jeszcze wiele dróg gminnych wymagających przeprowadzenia remontu a jeżeli z wypowiedzi p. Skarbnik wynika, że byłby to kredyt bezpieczny to należy rozważyć fakt jego zaciągnięcia.
- radny Krzysztof Zych zgłosił wniosek o przeniesienie środków w kwocie 700.000 zł. z działu 926 kultura fizyczna i sport z przeznaczeniem na remonty dróg oraz wykonanie oświetlenia ulicznego w m. Podlasek.
W odpowiedzi na pytania radnych dotyczące projektu budżetu gminy Wójt Gminy poinformował:
- w wyniku dyskusji prowadzonych na posiedzeniach stałych komisji Rady Gminy wprowadzono zmiany do projektu budżetu: wpisano remont świetlicy wiejskiej w Suchowoli ponieważ gmina prawdopodobnie otrzyma środki unijne przeznaczone na dofinansowanie remontu świetlicy. Prowadzono rozmowy w temacie wykreślenia z działu 926 kultura fizyczna i sport środków w kwocie 700.000 zł planowanych na budowę Gminnego Centrum Sportu i Rekreacji w Stopnicy gdzie zdania radnych były podzielone. W związku z tym, że na realizację tego zadania można korzystać ze środków na wspieranie obszarów wiejskich postanowiono pozostawić planowane wydatki w tym dziale. Na wniosek radnych dopisano zakup przystanków PKS. Rozważano problem zaciągnięcia kredytu na budowę dróg gminnych jednak kredyt z przeznaczeniem na drogi nie będzie udzielony na korzystnych warunkach. Trudna sytuacja finansowa gminy powstała na skutek dofinansowania oświaty. Zwrócił się z apelem do radnych aby dbali o całą gminę a nie tylko o swoje okręgi wyborcze. Przypomniał, że dwa lata temu mając prognozy na lata przyszłe prowadził rozmowy z Dyrektorami Szkół na temat trudnej sytuacji finansowej oświaty. Jednak przez ten okres nic nie uległo zmianie. Odnosząc się do pytania w sprawie projektowania świetlicy w Smogorzowie poinformował, że pierwszy wydatek dla tej inwestycji nad którym należy dyskutować to projektowanie gdzie założono kwotę 10.000 zł. natomiast wydatki zapisane na lata kolejne dotyczą wykonania tej inwestycji. W zakresie odbudowy zamku przypomniał, że poprzednia Rada Gminy zakupiła zamek i przeznaczyła pewne środki na projektowanie odbudowy zamku. Mając powyższe na uwadze należy podejmować dalsze czynności związane z odbudową zamku, a przede wszystkim po zakończeniu projektowania występować z wnioskiem o środki unijne. Wójt Gminy zwrócił uwagę, że na każdej sesji Rada Gminy może wprowadzić do budżetu zmiany nawet dotyczące podjęcia kredytu.
- na kolejne pytanie dotyczące przeznaczenia wydatków w kwocie 153.000 zł odpowiedzi udzieliła Skarbnik Gminy informując, że środki te przeznaczone są na remonty dróg a między innymi: zakup kręgów, usługi koparką, wykoszenie rowów przydrożnych. W zakresie zaciągnięcia kredytu w kwocie 2.000.000 zł na 5 lat poinformowała, że jest to kredyt bezpieczny ale jeżeli w dalszym ciągu będziemy dofinansowywać oświatę to należy zaciągać kolejne kredyty, jednak na koniec każdego roku kalendarzowego zadłużenie nie może przekroczyć 60% wykonanych dochodów które maleją z uwagi na stosowane przez Radę Gminy obniżki w podatkach.
- Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że w porównaniu z innymi gminami ustalamy podatki na minimalnym poziomie pozbawiając się w ten sposób dochodu gminy. Dopłacamy również do ceny wody, ścieków poprzez obniżenie podatku od nieruchomości. W dalszej wypowiedzi zwrócił uwagę, że również w jego okręgu wyborczym nie planowana jest żadna inwestycja nie ma też szkół do których należy dopłacić. Zwrócił się do radnych z apelem o podejmowanie rozsądnych decyzji przy uchwalaniu budżetu mając na uwadze dobro całej gminy.
- Radny Krzysztof Zych zgłosił wniosek aby środki zapisane w budżecie gminy w kwocie 100.000zł. przeznaczone na budowę oświetlenie uliczne w Stopnicy przenieść na budowę oświetlenia ulicznego w Podlasku ponieważ w budżecie gminy na rok bieżący dla m. Stopnica zaplanowano kilka inwestycji jak np. odbudowa zamku,
- W nawiązaniu do wypowiedzi radnego Zycha, radny Józef Wach zwrócił uwagę, że planowana budowa oświetlenia dotyczy drogi w Wolicy i skrzyżowania dróg Stopnica-Wolica gdzie doszło ostatnio do tragicznych wypadków drogowych.
- Wójt Gminy zwrócił uwagę, że przygotowywane są programy w celu przejęcia środków unijnych dlatego też na zadania realizowane z udziałem środków z zewnątrz, należy zaplanować środki własne.
- Radny Grzegorz Rokosz zwrócił uwagę, że większość dróg gminnych nie spełnia określonych kryteriów dlatego też nie kwalifikują się do dopłat ze środków unijnych.
- Radny Krzysztof Zych zgłosił wniosek aby wystąpić o dofinansowanie ze środków unijnych budowy drogi Smogorzów- Konary.
- Radny Józef Fiutko zwrócił uwagę, że w budżecie gminy oprócz wydatków na kulturę winny znaleźć się również środki na budowę dróg lecz dla miejscowości całej gminy a nie wybranych sołectw.
- W podsumowaniu prowadzonej dyskusji Przewodniczący Rady Gminy zgłosił propozycję aby budżet gminy przyjąć w układzie jak przygotowano natomiast z chwilą uzyskania informacji na temat przejęcia środków unijnych na poszczególne zadania wrócić do dyskusji na wnioskiem w sprawie zaciągnięcia kredytu na drogi.
- Skarbnik Gminy zgłosiła wniosek o wprowadzenie poprawki do projektu uchwały budżetowej polegającej na dopisaniu w § 6 kwoty 6.000 zł. przed zdaniem „w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii”
- Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wprowadzenia poprawki.
Za przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych.
- radny Cezary Borowiec zapytał czy zgodnie z wnioskami Dyrektorów Szkół zapisano w projekcie budżetu gminy kwotę 19.000 zł. z przeznaczeniem na zajęcia wyrównawcze dla dzieci?
- W odpowiedzi na pytanie radnego Borowca Skarbnik Gminy poinformowała, że środków o których mowa nie planowano w budżecie gminy na 2007r.
Z uwagi na brak dalszej dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych 1 radny wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad kolejnymi projektami uchwał:
- w sprawie uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Stopnica na lata 2007-2012” oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych (radny Grzegorczyk chwilowo nieobecny).
- w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Stopnica na 2007r.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
- w sprawie zmiany Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Stopnica na 2007r.
Z uwagi na brak dalszej dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania.
 Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
- w sprawie zmiany statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Stopnicy.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych.
- w sprawie statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Stopnicy.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych.
- w sprawie zmiany Statutu Gminy Stopnica.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych
- w sprawie nadania statutów sołectwom położonym na terenie Gminy Stopnica.
W dyskusji głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy zapoznał radnych z informacją dotyczącą wyników konsultacji przeprowadzonych z mieszkańcami w sprawie Statutów Sołectw.
Informacja stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
- radny Cezary Borowiec zapytał czym uzasadniono decyzję w sołectwach w których były głosy przeciwne przyjęcia statutu.
- radny Czesław Sztuk poinformował, że w wyniku prowadzonych konsultacji mieszkańcy sołectwa Szklanów głosowali przeciw przyjęciu statutu decyzję swoją uzasadniając tym, że zabiera się trochę demokracji ze wsi ponieważ zgodnie z zapisami statutu sołtys będzie pełnił jednocześnie funkcję przewodniczącego rady sołeckiej. Ponadto są również na terenie gminy takie sytuacje, że jedna osoba pełni funkcję radnego i sołtysa a obecnie będzie również przewodniczącym rady sołeckiej.
- radny Grzegorz Rokosz poinformował, że mieszkańcy sołectwa Strzałów głosowali przeciw, decyzję swą uzasadniając tym, że sołtys będzie pełnił również obowiązki przewodniczącego rady sołeckiej i w tym przypadku rada sołecka bez sołtysa nie istnieje.
- radny Krzysztof Zych poinformował, że mieszkańcy sołectwa Konary również głosowali przeciw, decyzję swą uzasadniając tym, że sołtys będzie pełnił jednocześnie funkcję przewodniczącego rady sołeckiej. Ponadto mieszkańcy wnioskowali aby Rada Sołecka miała własny budżet tj. 10% od podatku oraz miała możliwość opiniowania wniosków w sprawie komunalizacji działek.
W nawiązaniu do wypowiedzi radnych radca prawny Wojciech Zręda wyjaśnił, że ustawa o samorządzie gminnym nie przewiduje funkcji Przewodniczącego Rady Sołeckiej jako odrębnego organu. Rada sołecka jest wyłącznie organem wspomagającym sołtysa. Podkreślił, że bardzo daleko rozwinięta jest demokracja w sołectwie tj. bezpośrednie tajne wybory sołtysa i rady sołeckiej przez zebranie wiejskie, które w każdym terminie może odwołać i powołać inne osoby na te stanowiska.
- radny Cezary Borowiec zwrócił uwagę, że zwykle wszelkie sprawy dotyczące sołectwa załatwiał sołtys a nie rada sołecka dlatego też zdaniem radnego nic nie ulega zmianie. Należy przyjąć statut w brzmieniu stanowiącym załącznik do projektu uchwały.
- radny Jerzy Cichoń zwrócił uwagę, że zmiana dotycząca rad sołeckich jest wskazana ponieważ prawdopodobnie do obecnej chwili w większości cyt.” rady sołeckie były ciałem martwym, przewodniczący tej rady był zupełnie nieaktywny”.
- Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że nie Wójt Gminy lecz zebranie wiejskie wybiera sołtysa pełniącego jednocześnie funkcję przewodniczącego rady sołeckiej.
Z uwagi na brak dalszej dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 3 radnych głosowało przeciw.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad kolejnym projektem uchwały w sprawie zbycia nieruchomości położonej w Klępiu Górnym.
W dyskusji głos zabrali:
- radny Józef Fiutko zgłosił wniosek aby środki finansowe które wpłyną za sprzedaną nieruchmość przeznaczyć na wykonanie ogrodzenia Szkoły i świetlicy wiejskiej w Klępiu Górnym.
- Wójt Gminy poinformował, że na zebraniu wiejskim w Klępiu Górnym podjęto decyzję o sprzedaży działki gminnej zabudowanej dlatego przygotowano projekt w/w uchwały. Po podjęciu uchwały zostaną podjęte dalsze czynności przewidziane w procedurze zbycia nieruchomości. Zwrócił uwagę na fakt, że proces sprzedaży trwa bardzo długo.
Z uwagi na brak dalszej dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych.
Podjęte przez Radę Gminy uchwały stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
Ad.8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Wójt Gminy informując:
- Stomatolog wydzierżawia pomieszczenie w budynku szkoły z przeznaczeniem na gabinet stomatologiczny spisując stosowną umowę z Dyrektorem Szkoły. Stomatolog zawiera umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia na świadczenie usług. W związku z powyższym brak wpływu ze strony gminy na działalność gabinetu. Niemniej jednak problem ten zostanie zbadany z udziałem Dyrektora Szkoły.
- radny Cezary Borowiec zwrócił uwagę, że zgłoszona na sesji interwencja dotycząca złej działalności gabinetu stomatologicznego winna w pierwszej kolejności trafić do Dyrektora Szkoły który jest stroną zawartej umowy na dzierżawę danego pomieszczenia.
Ad.9. Wolne wnioski i zapytania.
- Wójt Gminy zwrócił się do radnych o podjęcie decyzji w sprawie sprzedaży samochodu marki „Jelcz” poinformował, że koszt remontu przewyższa jego wartość.
Nie wniesiono zastrzeżeń w sprawie sprzedaży samochodu.
Następnie Wójt Gminy przypomniał, że Rada Gminy przyjęła koncepcję budowy kanalizacji w poszczególnych sołectwach na terenie gminy. Na etapie opracowania projektu wpływają wnioski o zmianę koncepcji. Na polecenie Wójta projektant zbadał położenie terenu m. Suchowola i potwierdził, że dla tej miejscowości może być budowana kanalizacja grawitacyjna. W związku z powyższym Wójt Gminy zwrócił się do radnych o podjęcie decyzji w sprawie przyjęcie dla m. Suchowola koncepcji budowy kanalizacji grawitacyjnej.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek Wójta Gminy o przyjęcie dla m.Suchowola koncepcji budowy kanalizacji grawitacyjnej.
Za przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych.
Wójt Gminy poinformował, że na dzierżawę zbiornika w Wolicy wpłynął wniosek od Koła Wędkarskiego w Stopnicy. W związku z tym, że pomimo ogłoszonego wcześniej przetargu na dzierżawę zbiornika nie wpłynęła żadna oferta, Wójt Gminy zwrócił się do radnych o zajęcie stanowiska w sprawie wydzierżawienia zbiornika dla Koła Wędkarskiego.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek w przedmiotowej sprawie.
Następnie Wójt Gminy poruszył problem odbioru śmieci. Poinformował, że przepisy unijne wprowadziły segregację śmieci, zwrócił uwagę na fakt, że na terenie naszej gminy w obecnej chwili brak możliwości segregacji śmieci ponieważ odbierane są w kontenerach. W związku z tym, że za nie wprowadzenie w życie przepisów unijnych grozi kara dla gminy do 200 tys zł. poddał pod rozwagę powyższy problem proponując wprowadzenie worków czy pojemników z założeniem segregacji śmieci. Poinformował również, że istnieje jeszcze możliwość wykorzystania gminnego wysypiska śmieci lecz wiąże się to z zakupem linii sortowniczej, samochodu zgniotu oraz dodatkowym zatrudnieniem kilku osób. Zwrócił uwagę, że powstał Zakład Utylizacji Odpadów w Grzybowie który będzie odbierał śmieci w związku z powyższym należy przeanalizować czy inwestować w gminne wysypisko czy korzystać z wysypiska w Grzybowie przy czym system zbiorki śmieci musi być selektywny.
W dalszej wypowiedzi Wójt Gminy poinformował, że w wyniku ustaleń z posiedzeń stałych komisji Rady Gminy prowadzi rozmowy z rodzicami dzieci i nauczycielami szkół zagrożonych finansowo. Zwrócił uwagę, że Rada Gminy nie zamierza całkowicie likwidować szkół lecz przekształcić je w „małe szkoły” gdzie główna zmiana to likwidacja karty nauczyciela. W tym przypadku nauczyciel będzie pracował 40 godz. tygodniowo a nie 18 jak dotychczas. Jako przykład podał, że dla dziecka klasy O wymiar godzin nauki w tygodniu to 27 natomiast wymiar pracy dla nauczyciela to 18 godzin, w związku z tym dla tej grupy dzieci należy zatrudnić nauczyciela na 1,5 etatu. Wójt Gminy poinformował, że przy przekształceniu szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami w m-cu lutym Rada Gminy winna podjąć uchwałę o zamiarze likwidacji danej szkoły. W okresie od m-ca lutego do maja prowadzone będą rozmowy z rodzicami dzieci, nauczycielami na temat zamiaru likwidacji szkoły. Kolejna uchwała w sprawie likwidacji szkoły i przekształcenia jej w małą szkołę winna być podjęta w m-cu maju.
W przypadku nie podjęcia uchwały o likwidacji sieć szkół nie ulega zmianie. Kończąc swoją wypowiedź zwrócił uwagę na trudną sytuację finansową gminy spowodowaną dofinansowaniem oświaty.
- Radny Jan Kowalik zwrócił się do Rady Gminy o wyrażenie opinii na temat sprzedaży samochodu strażackiego Żuk.
Po zapoznaniu się z powyższym radni nie wnieśli sprzeciwu w sprawie sprzedaży.
- radny Cezary Borowiec ponownie zgłosił wniosek o wygospodarowanie w budżecie gminy środków (wstępnie) w kwocie 10.000 zł. na dodatkowe zajęcia zgłaszane przez Dyrektorów Szkół aby mogły rozpocząć się od m-ca marca.
W odpowiedzi na wniosek radnego Wójt Gminy poinformował, że udzieli odpowiedzi lecz po rozpoznaniu sprawy z udziałem p.Skarbnik.
- radna Ryszarda Wiśniewska zgłosiła wniosek o przeprowadzenie rozmowy telefonicznej z Instytutem w Puławach na temat terminu zaliczenia kilku miejscowości gminy Stopnica do obszarów ONW.
- Radny Cezary Borowiec zapytał czy gmina posiada informacje o likwidacji Urzędu Pocztowego w Stopnicy ?
W odpowiedzi na pytanie radnego Wójt Gminy poinformował, że kilkakrotnie uczestniczył w spotkaniach gdzie omawiano sprawy reorganizacji Poczty Polskiej. W wyniku prowadzonych rozmów zapewniono, że niezależnie od tego czy Urząd Pocztowy będzie w Stopnicy funkcjonował korespondencja dotrze do każdego odbiorcy.
- Radny Czesław Sztuk zapytał czy sprawdzono podmioty gospodarcze pod kątem prawidłowego naliczenia podatku od nieruchomości?
 W odpowiedzi na pytanie radnego Skarbnik Gminy Barbara Sikorska- Judasz poinformowała, że kontrola taka była prowadzona w wyniku czego ustalono, że jeden z podmiotów gospodarczych posiada umowę zawartą z Centralą Nasienną na sprzedaż materiału siewnego dlatego też został opodatkowany podatkiem niższym natomiast drugi podmiot gospodarczy na rok bieżący nie posiada umowy w związku z powyższym wymierzono podatek wyższy.
- Kierownik Referatu Budownictwa Helena Rokita zwróciła się z prośbą do sołtysów o udzielenie informacji na temat kapliczek i krzyży zgodnie otrzymaną tabelką „wykaz kapliczek , figur i krzyży w sołectwie”. Poinformowała, że dane te są niezbędne do aktualizacji programu odnowy zabytków. W dalszej wypowiedzi poinformowała, że dla pozyskania środków z funduszy unii europejskiej na lata 2007-2013 prawdopodobnie potrzebne będą opracowania strategiczne, dlatego też podczas zebrań wiejskich należy zastanowić się co w zakresie inwestycji dana wieś chciałaby wykonać w w/w terminie.
Ad.10. Z uwagi na brak dalszej dyskusji Przewodniczący Rady Gminy podziękował za udział w sesji po czym uznał sesję za zakończoną .
Zakończenie sesji nastąpiło o godz.13:05.

Protokolant

Zofia Marzec

Statystyki bieżącej stronyWyświetleń: 1721

Wprowadził(a) do systemu: Mariusz Szcześniak, data: 2007-05-18 13:42:54
Opublikował(a): Mariusz Szcześniak, data publikacji: 2007-05-18 13:49:49
Ostatnia zmiana: Mariusz Szcześniak, data: 2007-05-18 13:49:49
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony