Protokół Nr VIII/07

Wersja do druku

Protokół Nr VIII/07

z sesji Rady Gminy w Stopnicy odbytej w dniu 24 maja 2007r.

W sesji udział wzięli:
- radni w liczbie 14 na stan 15,
- sołtysi wg listy obecności,
- radny Rady Powiatu Teofil Dresel,
- Przedstawiciele Rady Powiatu Świętokrzyskiej Izby Rolniczej w Busku-Zdroju :
  Jan Łukasik, Barbara Robak.
- Wójt Gminy Ryszard Zych,
- Zastępca Wójta Gminy Jan Stachurski,
- Sekretarz Gminy Anna Godowska,
- Skarbnik Gminy Barbara Sikorska-Judasz
- radca prawny Wojciech Zręda
Otwarcie sesji nastąpiło w sali konferencyjnej Urzędu Gminy o godz. 900.
Tematyka sesji:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie między sesjami Rady Gminy i przegłosowanie.
4. Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy podjętych na sesji w dniu 24 kwietnia 2007r.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
    a) zmian w budżecie gminy na 2007 rok ( 2 uchwały)
    b) poboru podatku rolnego, podatku od nieruchomości i podatku leśnego w drodze
        inkasa, określenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso,
    c) likwidacji Szkoły Podstawowej w Mietlu,
    d) zbycia nieruchomości,
    e) celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu
        własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn.    
       „Remont Drogi gminnej Nr 003915T Maciejowice-Bosowice”,
    f) celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu
       własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn.  
       „Remont drogi gminnej Nr 003939T od drogi Stopnica-Busko-Konary do drogi
       powiatowej nr 0093T”,
   g) celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu
       własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn.
       „Remont drogi gminnej Nr 003918T Klępie Górne-Czajków- Kwasów”,
   h) celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy w ramach
        wkładu własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013
        inwestycji pn. „ Remont drogi gminnej Nr 003934T Jastrzębiec- Falęcin Stary”,
i)  celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu
    własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn.
    „Remont drogi gminnej Nr 003923T Skrobaczów- Skrobaczów Las”,
j) celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy w ramach
      wkładu własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013
      inwestycji pn. „Urządzenie parku rekreacyjno-sportowego w Stopnicy”,   
     k) zmiany uchwały Nr XXXI/7/06 Rady Gminy w Stopnicy z dnia 14 marca
         2006r.o wydzierżawieniu nieruchomości,
7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
8. Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Przebieg sesji:
Ad.1. Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Tułak dokonał otwarcia VIII sesji Rady Gminy powitał przybyłych na sesję, stwierdził prawomocność do podejmowania uchwał.
Ad.2. Do przesłanego radnym porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy zgłosił wniosek o uzupełnienie porządku obrad o projekty 6-ściu uchwał w sprawie: celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007- 2013 inwestycji pn. „Remont drogi gminnej Nr 003915T Maciejowice-Bosowice, „Remont drogi gminnej Nr 003939T od drogi Stopnica-Busko-Konary do drogi powiatowej Nr 0093T”, „Remont drogi gminnej Nr 003918T Klępie Górne-Czajków-Kwasów”, „Remont drogi gminnej Nr 03934T Jastrzębiec-Falęcin Stary”, „Remont drogi gminnej Nr 003923T Skrobaczów-Skrobaczów Las”, „Urządzenie parku rekreacyjno-sportowego w Stopnicy” oraz o projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXI/7/06 Rady Gminy w Stopnicy z dnia 14 marca 2006r.o wydzierżawieniu nieruchomości.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie zgłoszony wniosek. Za przyjęciem wniosku głosowało 14 radnych.
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie porządek obrad z uwzględnieniem przyjętego wniosku. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych.
Ad.3.4. Wójt Gminy Ryszard Zych złożył sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami Rady Gminy oraz informację o realizacji uchwał Rady Gminy podjętych na sesji w dniu 24 kwietnia 2007r.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad przedłożonym sprawozdaniem.
Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem sprawozdania glosowało 14 radnych
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad przedłożoną informacją.
Z uwagi na brak dyskusji przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem informacji głosowało 14 radnych.
Sprawozdanie oraz informacja stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
Przed przystąpieniem do kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy podziękował sołtysom za pracę w czasie ostatniej kadencji samorządów wiejskich, poprzez wręczenie dyplomów.
Ad.5. Interpelacje i zapytania radnych.
- radny Czesław Sztuk poinformował, że od projektanta kanalizacji otrzymał pismo o wskazanie trasy kanalizacji. W nawiązaniu do powyższego radny przypomniał, że Rada Gminy przyjęła koncepcję budowy kanalizacji grawitacyjno-pompowej z założeniem, że ma to być kanalizacja grawitacyjna a w przypadkach uzasadnionych pompowa. W związku z tym, należałoby uściślić zapis dotyczący koncepcji poprzez sporządzenie aneksu do umowy. Ponadto zdaniem radnego opracowany projekt przed przystąpieniem do jakichkolwiek uzgodnień winna zatwierdzić Rada Gminy. W dalszej wypowiedzi radny przypomniał, że zgłaszał wniosek o przedłożenie listy umorzeń podatku za 2006r. i do dnia sesji listy tej nie otrzymał.
- radny Krzysztof Zych zapytał czy do Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach gmina złożyła wnioski o dofinansowanie budowy kanalizacji ?
- radny Cezary Borowiec poddał pod rozwagę problem odbioru wód opadowych spływających z ulic górnej części Stopnicy ponieważ w przypadkach obfitych opadów deszczu zalewane są posesje niżej położone.
- radny Grzegorz Rokosz zapytał czy powołana przez Wójta Gminy Komisja do spraw szacowania skutków klęsk żywiołowych złożyła w Urzędzie Wojewódzkim protokóły strat powstałych w gospodarstwach rolnych na skutek mrozu?
- radny Jerzy Cichoń zgłosił wniosek o wyremontowanie budynku (dawna przepompownia) k.targowicy, uporządkowanie rzeki Stopniczanki, odświeżenie ławek oraz umycie lamp w parku. Poddał pod rozwagę problem nagradzania sołtysów zgłaszając propozycję przyznania raz na cztery lata nagród w kwocie po ok. 300 zł.
Ad.6 Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad projektami uchwał w sprawie:
- zmian w budżecie gminy na 2007 rok
W dyskusji głos zabrali:
- Przewodniczący Komisji Oświaty Cezary Borowiec poinformował, że projekt uchwały był tematem posiedzenia stałych komisji Rady Gminy. Na posiedzeniu komisji Oświatowej i Rolnej ustalono aby z puli środków określonych w budżecie gminy na drogi wydzielić kwotę 125.000 zł. do dyspozycji Wójta Gminy natomiast pozostałą część środków podzielić na radnych na inwestycje drogowe dla miejscowości gdzie nie prowadzone są inne inwestycje. Poinformował również, że członkowie komisji zgłosili wniosek o zorganizowanie wyjazdu radnych w teren celem określenia potrzeb w zakresie remontu dróg.
- radny Grzegorz Rokosz zgłosił wniosek aby środki przeznaczone w budżecie gminy  na drogi nie dzielić równo na poszczególnych radnych lecz w zależności do potrzeb danej miejscowości.
- w nawiązaniu do prowadzonej dyskusji Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że projekt uchwały w swojej treści nie zawiera podziału środków lecz przyjęcie ich do budżetu.
Z uwagi na brak dalszej dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 radnych.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad kolejnymi projektami uchwał:
- w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r. polegających na zwiększeniu dochodów i wydatków budżetowych o kwotę 60.000 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie zadań objętych programem opisującym cele i działania zaplanowane do realizacji potrzeb edukacyjnych szkoły.     
 Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
- w sprawie poboru podatku rolnego, podatku od nieruchomości i podatku leśnego w drodze inkasa, określenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
- w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Mietlu.
W dyskusji głos zabrali:
- radna Danuta Szczepanik zwróciła się do radnych z prośbą o pozostawienie Szkoły Podstawowej w Mietlu na dotychczasowych zasadach.
- radny Jerzy Cichoń przypomniał, że na poprzedniej sesji głosował nie za likwidacją lecz za przekształceniem szkoły w Mietlu. W związku z tym, że Rada Gminy nie wyraziła woli likwidacji pozostałych szkół zagrożonych finansowo radny zgłosił wniosek o odrzucenie projektu uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Mietlu,
- radny Czesław Sztuk zwrócił się do Wójta Gminy o przedstawienie sytuacji finansowej związanej z funkcjonowaniem Szkoły Podstawowej w Mietlu.
- Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Tułak przypomniał, że uczestniczył w spotkaniach organizowanych z nauczycielami i mieszkańcami zagrożonych finansowo szkół gdzie dyskutowano nie nad likwidacją lecz nad przekształceniem danej szkoły a główną przesłanką tych spotkań była trudna sytuacja finansowa gminy.
- radny Stanisław Kozera zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji nad uchwałą w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Mietlu.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie zgłoszony wniosek.
Za przyjęciem wniosku głosowało 14 radnych. Po odczytaniu projektu uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Mietlu przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosował 1 radny, przeciw głosowało 11 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Wynik głosowania zadecydował o niepodjęciu  uchwały w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję nad kolejnymi projektami uchwał: 
- w sprawie zbycia nieruchomości,
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania.
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radych.
- w sprawie celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn. „Remont drogi gminnej Nr 003915T Maciejowice-Bosowice”.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,
- w sprawie celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn. „Remont drogi gminnej Nr 003939T od drogi Stopnica- Busko-Konary do drogi powiatowej nr 0093T” .
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
- w sprawie celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn. „Remont drogi gminnej Nr 003918T Klępie Górne- Czajków- Kwasów”.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
- w sprawie celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn. „Remont drogi gminnej Nr 003934 T Jastrzębiec- Falęcin Stary”.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
- w sprawie celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn. „remont drogi gminnej Nr 003923T Skrobaczów- Skrobaczów Las”.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych. 
- w sprawie celowości zabezpieczenia środków finansowych w budżecie w ramach wkładu własnego niezbędnego do rzeczowej realizacji w latach 2007-2013 inwestycji pn. „Urządzenie parku rekreacyjno-sportowego w Stopnicy”.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
- w sprawie zmiany uchwały Nr XXXI/7/06 Rady Gminy w Stopnicy z dnia 14 marca 2006r. o wydzierżawieniu nieruchomości.
W dyskusji głos zabrali:
- radny Czesław Sztuk zapytał czy użyczenie zbiornika rekreacyjno-retencyjnego na rzecz Związku Wędkarskiego w celu hodowli ryb jest zgodne z pozwoleniem wodno-prawnym oraz czy w przyszłości nie należy wykorzystać tego zbiornika zgodnie z jego przeznaczeniem?
- radny Jerzy Cichoń zapytał czy przewiduje się możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy tj. przed upływem terminu określonego w projekcie uchwały?
W odpowiedzi na pytania radnych Wójt Gminy poinformował, że w treści umowy z dzierżawcą będzie określony termin wypowiedzenia. Przypomniał, że problem wydzierżawienia zbiornika powstał z chwilą pojawienia się kosztów związanych z jego utrzymaniem tj. wykaszanie chwastów itp. którymi Zakład Gospodarki Komunalnej w Stopnicy obciąża gminę. Prowadzone były rozmowy na temat wykorzystania zbiornika zgodnie z jego przeznaczeniem lecz z uwagi na związane z tym pewne koszty obciążające budżet gminy inwestycję przesunięto w czasie. Poinformował również, że pozwolenie wodno-prawne dotyczy napełniania i wypuszczania wody ze zbiornika. Zdaniem Wójta Gminy nie dopuszcza się możliwości zanieczyszczenia stawu.
Z uwagi na brak dyskusji po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
Podjęte przez Radę Gminy uchwały stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
Ad.7. W odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych Wójt Gminy poinformował:
- projektant otrzymał zlecenie na opracowanie projektu budowy kanalizacji grawitacyjno-pompowej tj. zgodnie z ustaleniami przyjętymi przez Radę Gminy. Zwrócił uwagę, że o przyjęciu  koncepcji budowy kanalizacji dla danej miejscowości winni decydować fachowcy w tej dziedzinie natomiast Wójt odpowiada za finanse gminy dlatego winien czuwać nad kosztami danej inwestycji. Zdaniem Wójta    wyższy koszt budowy kanalizacji grawitacyjnej może spowodować znaczne przesunięcia  terminu wykonania kanalizacji dla pozostałych miejscowości gminy Stopnica.
- lista umorzeń podatku za 2006 rok jest przygotowana, jeżeli przepisy w tym zakresie  pozwolą zostanie przekazana radnemu,
- „fiszki” na dofinansowanie inwestycji kanalizacyjnych zostały już złożone w Urzędzie Marszałkowskim natomiast na inwestycje drogowe zostaną złożone w najbliższym czasie tj. po sesji Rady Gminy,
- wody opadowe z ulic górnej części Stopnicy poprzez kanały burzowe spływają do rzeki Stopniczanki, natomiast jeżeli są przypadki zalewania posesji niżej położonych, należy w ramach środków zapisanych w budżecie gminy na drogi problem ten rozwiązać.
- powołana przez Wójta Gminy komisja do szacowania skutków klęsk żywiołowych w wyznaczonym terminie i miejscu przekazuje sporządzone na tą okoliczność protokóły. - zostanie przeprowadzony remont budynku po byłej przepompowni w Stopnicy ( przy targowicy), odświeżone ławki oraz umyte lampy w parku w Stopnicy,
- brak możliwości prawnych do naliczenia i wypłaty nagród dla sołtysów, istnieje natomiast możliwość zmiany wysokości diet dla sołtysów za udział w sesji,
Radny Czesław Sztuk zgłosił wniosek aby na najbliższym posiedzeniu stałych komisji Rady Gminy omówić problem budowy kanalizacji a szczególnie zapoznać się z treścią umowy zawartej z projektantem.
W nawiązaniu do powyższego wniosku Przewodniczący Rady Gminy zgłosił propozycję zorganizowania spotkania radnych z projektantem celem omówienia koncepcji budowy kanalizacji.
Ad.8. Wolne wnioski i zapytania.
- radny Stanisław Kozera poruszył problem wymiany zniszczonych przestanków PKS na terenie gminy. Poddał pod rozwagę przeanalizowanie kosztów remontów przystanków lub wyburzenia ich i montowania nowych.
- radny Grzegorz Rokosz zgłosił wniosek o zorganizowanie wyjazdu na przegląd dróg oraz o podział środków zapisanych w budżecie gminy na drogi na radnych w zależności od stwierdzonych potrzeb.
- radny Czesław Sztuk zgłosił propozycję aby środki na drogi podzielić zadaniowo w zależności od potrzeb.
- radny Krzysztof Zych poinformował, że w dniu 16 października 2006r. w Urzędzie Gminy w Stopnicy złożył wniosek o wykonanie oświetlenia ulicznego w m. Podlasek.
- w nawiązaniu do wypowiedzi radnego Krzysztofa Zycha Wójt Gminy poinformował, że wniosek radnego będzie zrealizowany lecz z chwilą zapisania go w budżecie gminy.
Ad.9. Z uwagi na brak dalszej dyskusji Przewodniczący Rady Gminy podziękował za udział w sesji po czym uznał sesję za zakończoną.
Zakończenie sesji nastąpiło o godz. 11.10

Protokolant:

Zofia Marzec

Statystyki bieżącej stronyWyświetleń: 1180

Wprowadził(a) do systemu: Mariusz Szcześniak, data: 2007-07-17 12:04:37
Opublikował(a): Mariusz Szcześniak, data publikacji: 2007-07-17 12:10:36
Ostatnia zmiana: Mariusz Szcześniak, data: 2007-07-17 12:10:36
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony