Statut szkoły podstawowej w StopnicyDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2012-07-25 10:53:07

STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ W STOPNICY


Rozdział I

Nazwa szkoły i informacje o szkole.

§1.

Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa.
Siedzibą szkoły jest budynek Szkoły Podstawowej, Wolica 102.
Cykl kształcenia - struktura organizacyjna: w roku szkolnym 1999/2000
Klasy I-VI, VIII, w roku szkolnym 2000/2001- klasy I-VI.

§2.

Szkoła jest publiczną placówką oświatową w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

§3.

Organem prowadzącym szkołę jest Gmina w Stopnicy.

§4.

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Kurator Oświaty w Kielcach.

§5.

Szkoła prowadzi świetlicę z dożywianiem.

Rozdział II

Cele i zadania szkoły

§6

Zapewnienie uczniom pełnego rozwoju umysłowego, moralnego, emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psycho-fizycznymi, w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. W realizacji tego zadania szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania, wynikające z Powszechnej deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ, oraz konwencji o Prawach dziecka.

§7

Zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej oraz pełnego bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę na jej terenie oraz poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę:
1) Podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, za
bezpieczeństwo uczniów odpowiada prowadzący zajęcia.
2) Podczas zajęć poza terenem szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie i
bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas
wycieczek szkolnych-kierownik wycieczki wraz z opiekunami.
3) W czasie przerw między lekcyjnych nauczyciele pełnią dyżury.
Harmonogram dyżurów opracowuje dyrektor szkoły.

§8

Umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.

§9

Umożliwienie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.

§10

Umożliwienie absolwentom świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.

§11.

Indywidualizacja podejścia pedagogicznego i opiekuńczego w stosunku do każdego ucznia.

§12

Umożliwienie uczniom realizacji obowiązku szkolnego oraz kontrola jego spełniania.

§13

Organizowanie pomocy dla uczniów z rodzin patologicznych i znajdujących się w trudnych warunkach materialnych.

§14

Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu dalej wychowawcą.

§15

Zadania wychowawcze szkoły określa program wychowawczy szkoły uchwalony przez Radę Pedagogiczną po zaciągnięciu opinii rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, który stanowić będzie załącznik do niniejszego statutu.

§16

Szczegółowe zasady systemu oceniania opracowane przez Radę Pedagogiczną stanowić będą załącznik do niniejszego statutu.

Rozdział III

Organy szkoły oraz ich zdania.

§17

Organami szkoły są: l .Dyrektor szkoły
2. Rada Pedagogiczna
3. Rada Rodziców
4. Samorząd uczniowski.

§18

l. Do obowiązków dyrektora szkoły należy:
 
a) opracowanie dokumentów programowo- organizacyjnych szkoły,
tj .rocznego planu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, arkusza organizacyjnego szkoły i tygodniowego rozkładu zajęć.
b) opracowanie oraz zatwierdzenie zakresu obowiązków nauczycieli
i pracowników niepedagogicznych szkoły.
c) dobór kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych oraz ich
zatrudnianie i zwalnianie.
d) kierowanie całokształtem działań szkoły, a w szczególności:
- sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków
harmonijnego ich rozwoju,
współdziałanie z samorządem uczniowskim,
- podejmowanie decyzji w sprawie realizacji obowiązku szkolnego,
zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki,
- pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i
wychowawców, organizowanie doskonalenia zawodowego kadry
pedagogicznej oraz ocenianie tej kadry,
współdziałanie z Radą Rodziców ł zapewnienie jej wpływu na działalność szkoły,
realizacja uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, podjętych w ramach ich kompetencji oraz wstrzymanie uchwał niezgodnych z prawem, dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły oraz ich prawidłowe i racjonalne wykorzystanie,
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych. 2.Dyrektor szkoły ma prawo do:
a) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
b) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz pracowników
niepedagogicznych,
c) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i
innym pracownikom szkoły zgodnie z Kodeksem Pracy,
d) oceny pracy nauczycieli i innych pracowników,
e) reprezentowania szkoły na zewnątrz,
f) inicjowania eksperymentów i nowoczesnych metod nauczania,
g) skreślenia ucznia z listy uczniów w przypadku określonym w § 48,
h) na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor może wnioskować do
Kuratora Oświaty o przeniesienie do innej szkoły. 3.Dyrektor szkoły odpowiada za:
a) poziom uzyskiwanych wyników nauczania i wychowania ,
b) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i
niniejszego statutu,
c) bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie podczas zajęć
organizowanych przez szkołę oraz stan sanitarny i stan ochrony
przeciwpożarowej obiektów szkolnych,
d) celowe wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność szkoły,
 
e) prowadzenia zgodnie z przepisami dokumentacji pracowniczej i
uczniowskiej,
f) bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.
4. W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni wicedyrektor.

§19

1. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniu wszyscy
pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole, bez względu na wymiar
czasu pracy.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział osoby zaproszone przez
przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady. Maja oni głos doradczy.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy członków Rady.
5. Posiedzenia rady są protokołowane .
6. Członkowie Rady zobowiązani są do nieujawniania spraw, które mogłyby
naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także i innych
pracowników szkoły.
7. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
uchwalenie regulaminu swojej działalności, który będzie stanowić załącznik do niniejszego statutu, opracowanie i zatwierdzenie planu pracy szkoły,
- zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych,
ustalanie organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów, wprowadzenie zmian do niniejszego statutu.
8. Rada Pedagogiczna ma prawo do :
a) opiniowania:
arkusza organizacyjnego szkoły,
- tygodniowego rozkładu zajęć,
projektu planu finansowego szkoły,
wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- kandydatów na stanowisko dyrektora w trybie art. 36 a ust. 4 ustawy o
systemie oświaty,
kandydatów na stanowisko wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze w trybie art. 37.1 ustawy o systemie oświaty,
 
b) występowania do:
- organu prowadzącego z umotywowanym wnioskiem o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej. 9. W przypadku wstrzymania przez dyrektora szkoły uchwały Rady
Pedagogicznej sprawę rozstrzyga organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

§20

1. Rodzice uczniów mają prawo do wyłonienia swojej reprezentacji- Rady
Rodziców.
2. Celem Rady jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie
działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także
wnioskowanie do innych organów szkoły w tym zakresie spraw.
Szczególnym celem jest działanie na rzecz opiekuńczo wychowawczej
funkcji szkoły.
3. Rada Rodziców działa na podstawie własnego regulaminu uchwalonego
przez ogólne zebranie rodziców. Regulamin Rady stanowić będzie załącznik
do niniejszego statutu.

§21

1. W szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie
szkoły.
2. Zasady wybierania i działania samorządu określa regulamin, uchwalony
przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
Regulamin stanowić będzie załącznik do niniejszego statutu.
3. Organy samorządu są jedynie reprezentantami ogółu uczniów.
4. Samorząd uczniowski przedstawia wnioski i opinie Radzie Pedagogicznej
oraz dyrektorowi we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w
sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

a) prawo do zapoznania się z programem nauczania i wychowania, jego
treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością
rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
d) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej
oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami
organizacyjnymi szkoły w porozumieniu z dyrektorem,
f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
g) prawo do wyrażania opinii o pracy nauczycieli.

§22

Wszystkie organy działające na rzecz szkoły, przyjmuj ą zasadę współpracy
i nieingerencji w swoje kompetencje.
Rodzice i uczniowie przedstawiaj ą wnioski i opinie poprzez swoje
reprezentacje dyrektorowi szkoły i Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej
lub ustnej.
Wnioski i opinie powinny być rozpatrzone na najbliższych posiedzeniach
zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach
wymagających podjęcia szybkiej decyzji w terminie 7 dni.
Wnioskodawca może odwołać się od decyzji:
a) dyrektora szkoły do organu prowadzącego, a w sprawach
pedagogicznych do kuratora oświaty.
b) Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i samorządu uczniowskiego do
dyrektora szkoły w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
Wszystkie organy szkoły obowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.

§23

W szkole tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
stanowisko wicedyrektora zgodnie z obowiązującymi przepisami, Szczegółowy zakres czynności i obowiązków dla wicedyrektora określa dyrektor szkoły w imiennym zakresie czynności.

§24

l. W celu dobrego współdziałania rodziców oraz nauczycieli wychowawców wyznacza się w szkole raz w miesiącu dzień, w którym rodzice lub opiekunowie mają prawo do:
a) zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi
w danej klasie i szkole oraz przepisami dotyczącymi oceniania,
klasyfikowania, promowania uczniów i przeprowadzania egzaminów,
b) uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania,
postępów i przyczyn trudności w nauce,
c) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego
kształcenia swych dzieci,
d) wyrażania i przekazywania dyrektorowi szkoły opinii na temat pracy
szkoły.
 
Wszyscy nauczyciele i wychowawcy zobowiązani są w wyznaczonych przez dyrektora szkoły dniach do przebywania w szkole i udzielania zainteresowanym informacji. Dodatkowo co najmniej raz na kwartał organizuje się spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.

§25

Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w szkole.
1. Konflikt pomiędzy nauczycielem i uczniem.
a) W sprawach konfliktowych orzekają w pierwszej instancji:
- wychowawca klasy- dla nauczycieli uczących w danej klasie,
- dyrektor szkoły- dla wychowawców i nauczycieli zatrudnionych
w szkole.

b) Od orzeczenia dyrektora szkoły może być wniesione odwołanie
do organu prowadzącego.
c) Odwołanie wnosi jedna ze stron. Nie może być jednak ono wniesione
po upływie 2 tygodni od daty wydania orzeczenia.
2. Konflikty pomiędzy nauczycielami.
a) Postępowanie prowadzi dyrektor szkoły.
b) W wypadkach nierozstrzygnięcia sporu na wniosek dyrektora
postępowanie wszczyna Rada Pedagogiczna nie później niż po
upływie 14 dni.
c) Od decyzji Rady Pedagogicznej może być wniesione odwołanie do
organu prowadzącego szkołę.
d) Konflikt pomiędzy dyrektorem szkoły a nauczycielami rozpatruje
w pierwszej kolejności Rada Pedagogiczna, a następnie na pisemny
wniosek jednej ze stron organ prowadzący szkołę.
3. Konflikty pomiędzy rodzicami a innymi organami szkoły.
a) Postępowanie w pierwszej instancji prowadzi dyrektor szkoły,
a następnie Rada Rodziców.
b) W przypadkach spornych przysługuje prawo wniesienia w ciągu
2 tygodni odwołania do organu prowadzącego.
 

Rozdział IV
Organizacja szkoły

§26

Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich określaj ą przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§27

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.

§28

Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania dopuszczonych do użytku szkolnego.

§29

Liczbę uczniów w oddziale ustala się według aktualnie obowiązujących przepisów.

§30

Organizację zajęć edukacyjnych szkoły określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez dyrektora szkoły zgodnie z arkuszem organizacyjnym.

§31

Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klaso wo-lekcyjnym.

§32

Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

§33

Liczba uczestników kół przedmiotowych i zainteresowań, finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 15 uczniów.

§34

Szkoła prowadzi bibliotekę, z której mogą korzystać uczniowie, ich rodzice oraz pracownicy szkoły. Organizację biblioteki oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa regulamin, który stanowić będzie załącznik do niniejszego statutu.

§35

Szkoła prowadzi świetlicę. Zajęcia są prowadzone w grupach wychowawczych nie przekraczających 25 uczniów. Cele działania świetlicy określa regulamin, który stanowić będzie załącznik do niniejszego statutu.

Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

§36

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi
w oparciu o arkusz organizacyjny, zatwierdzony przez organ prowadzący.
2. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym jest posiadanie
kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§37

Obowiązkiem nauczyciela jest:
1) realizacja programów nauczania, wychowania i opieki według jego
najlepszej wiedzy i woli oraz realizacja zadań organizacyjnych
wyznaczonych w planie pracy szkoły,
2) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na zajęciach szkolnych
obowiązkowych i innych,
3) doskonalenie swoich wiadomości i umiejętności poprzez podejmowanie
doskonalenia zawodowego,
4) udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych
oparciu o rozpoznanie ich potrzeb,
 
5) obserwowanie i analizowanie rozwoju psychofizycznego uczniów oraz
udzielanie im pomocy w przypadku występujących problemów,
6) rozwijanie i ukierunkowanie zdolności i zainteresowań uczniów oraz
udzielenie im wszechstronnej pomocy,
7) efektywne wykorzystanie czasu lekcji i pomocy dydaktycznych,
8) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
9) poinformowanie ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem
Rady Pedagogicznej o przewidywanych dla niego stopniach okresowych
(rocznych). O przewidywanym stopniu niedostatecznym nauczyciel
przedmiotu obowiązany jest powiadomić ucznia ustni, a jego rodziców w
formie pisemnej na miesiąc przed zakończeniem okresu (rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych).

§38

Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:
1) poziom wyników nauczania i wychowania powierzonych uczniów,
2) bezpieczeństwo powierzonych opiece uczniów w szkole i na zajęciach
organizowanych przez szkołę oraz za wypadki wynikające z
niedopełnienia obowiązków w tym zakresie.

§39

Pracę nauczyciela powinna cechować bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów, sprawiedliwe ich traktowanie, indywidualne podejście do sprawy każdego ucznia.

§40

Nauczycielowi nie wolno wykorzystywać uczniów do załatwiania żadnych spraw osobistych.

§41

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego
zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla
danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe
lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek
zespołu.
4. Przewodniczący zespołu odpowiedzialny jest za opracowanie szczegółowego
programu pracy zespołu.

§42

1. Zadaniem wychowawcy jest:
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia
się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w
zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami
społeczności szkolnej,
2. Wychowawca w celu realizacji zadań wymienionych w ust.l:
a) otacza indywidualna opieką każdego wychowanka,
b) planuje i organizuje z uczniami i ich rodzicami różne formy życia
zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski oraz
ustala treść i formy zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych,
c) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale,
d) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia
potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dzieci i okazywania rodzicom
pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci, włącza ich w
sprawy życia klasy i szkoły,
e) współpracuje z pedagogiem szkolnym.
3. Zmiana wychowawcy może nastąpić:
a) w wyniku zastrzeżeń zgłoszonych przez rodziców i uczniów, po
sprawdzeniu ich zasadności przez dyrektora szkoły,
b) na umotywowany wniosek nauczyciela-wychowawcy
c) w wyniku decyzji dyrektora szkoły, podyktowanej stwierdzonymi
błędami wychowawczymi,
d) decyzję w sprawie zmiany wychowawcy podejmuje dyrektor szkoły w
terminie 14 dni od złożenia wniosku,
e) od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie w terminie 14 dni do organu
prowadzącego szkołę,
f) zmiana wychowawcy następuje do pierwszego dnia następnego miesiąca.

§43

Opiekę psychologiczno-pedagogiczną nad uczniami sprawuje pedagog, do obowiązków którego należy:
1) prowadzenie profilaktyki wychowawczej,
2) sprawowanie indywidualnej opieki pedagogicznej,
3) koordynacja udzielanej pomocy materialnej,
4) okresowa analiza sytuacji wychowawczej w szkole,
5) nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów,
 
6) koordynacja pracy w zakresie koordynacji zawodowej,
7) współudział w opracowaniu planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły,
8) rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności
wychowawcze oraz udzielanie pomocy wychowawcy w pracy z uczniem
"trudnym",
9) organizowanie różnych form terapii uczniom niedostosowanym społecznie,
10) współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami
opiekuńczo-wychowawczymi.
Rozdział VI
Uczniowie szkoły.

§44

Do szkoły przyjmowane są:
1) z urzędu-dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły Podstawowej w
Stopnicy,
2) na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza
obwodem szkoły, jeżeli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.

§45

l. Uczeń ma prawo do:
a) właściwego zorganizowania procesu kształcenia zgodnie z zasadami
higieny pracy umysłowej,
b) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, zapewniających
bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej
bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności,
c) życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-
wychowawczym,
d) rozwijania zainteresowań, zdolności talentów,
e) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów
kontroli postępów w nauce,
f) pomocy w przypadku trudności w nauce,
g) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i
zawodowego,
h) przejmowanie własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności
przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły, i) wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz
uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi,
 
j) poszanowanie godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i
koleżeńskich, k) jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły, nie może to jednak
uwłaczać niczyjej godności osobistej, 1) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych,
księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych, m) reprezentowanie szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych
imprezach zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami, n) do pomocy socjalnej w następującej formie:
możliwość korzystania ze świetlicy i dożywiania w pierwszej kolejności, dla uczniów z rodzin niepełnych, wielodzietnych lub będących w bardzo trudnej sytuacji materialnej istnieje możliwość sfinansowania w całości lub częściowo: kosztów dożywiania, zakupu podręczników lub odzieży z funduszu Rady Rodziców, o) uczeń który uważa, że jego prawa zostały naruszone powinien postępować
zgodnie paragrafem 25 niniejszego statutu. . Uczeń ma obowiązek:
a) przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły,
b) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w
życiu szkoły,
c) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów, uczniom
zabrania się palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków i
innych środków odurzających,
d) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.

§46

Uczeń może być nagradzany za:
a) rzetelną naukę i wzorowe zachowanie,
b) wybitne osiągnięcia sportowe, kulturalne, itp.,

c) pracę na rzecz szkoły i środowiska,
d) dzielność i odwagę.
W szkole przewiduje się następujące nagrody dla uczniów:
a) pochwała wychowawcy wobec klasy,
b) pochwała dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,
c) nagrody książkowe,
d) dyplomy,
e) listy gratulacyjne dla rodziców.

§47

Uczeń może być ukarany:
1) upomnieniem wychowawcy klasy,
2) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły wobec klasy,
3) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły wobec uczniów szkoły,
4) przeniesieniem do równoległej klasy w tej szkole,
5) po wyczerpaniu wszystkich możliwości oddziaływań wychowawczych na
wniosek dyrektora szkoły może zostać przeniesiony przez Kuratora Oświaty
do innej szkoły.

§48

Uczeń może być skreślony z listy uczniów, jeżeli ukończył 18 rok życia, na mocy uchwały, podjętej przez Radę Pedagogiczną.

§49

Szkoła ma obowiązek informowania rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary. Obowiązek ten spełnia wychowawca zainteresowanego ucznia.

Rozdział VII
Postanowienia końcowe.

§50

Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

§51

Tablice i stemple zawierają nazwę szkoły.

§52

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§53

Szkoła prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi przepisami.

§54

Zmiany w statucie mogą być dokonywane w drodze uchwał Rady Pedagogicznej na wniosek każdego z działających w szkole organów. Wnioski Rady Pedagogicznej o zmiany w statucie wymagaj ą pozytywnej opinii co najmniej 2 z pozostałych 3 organów szkoły tj. Dyrektor Szkoły, Samorząd Uczniowski, Rada Rodziców.



Powrót